zondag 30 maart 2014

Invisalign start beugel #1

Foto zonder beugel


 Foto met beugel #1, dag 1, week 1


En hoe voelt dat nou? Best even vreemd. Vooral mijn bovenbeugel voel ik. Het randje zit tegen de binnenkant van mijn bovenlip en ik heb steeds de neiging om mijn lip er overheen te tuiten.
Eigenlijk kan ik er direct goed mee praten, geen geslis, of tenminste nauwelijks hoorbaar.
Nog geen uur nadat ik de beugel in had gedaan, stond ik op het schoolplein om de kids uit school te halen. Dat was zo raar, net alsof iedereen naar je kijkt! Maar het tegendeel was waar, niemand is het opgevallen. Ik heb het mijn kids aan het einde van de middag maar zelf verteld, want niemand had het nog gezien?

Maar toen begon het eigenlijk pas....
De ortho had snel wat dingen geroepen als, geen suiker/koolzuurhoudende sappen drinken, water en groene thee zijn prima. Niet teveel zwarte thee, want dit kan aanslag geven. Witte wijn en bier; geen probleem, maar rode wijn niet doen; dat staat niet zo mooi! Niet mee eten, alhoewel, er zijn sommige (met name) mannen die dit wel doen, dus ervaar het maar. Je hebt een gebruiksaanwijzingsboekje mee en daar staat alles in. En, ooh ja, als de beugel gaat stinken dan kan je het laten weken in een glas met Steradent.

En nu praktisch...dus telkens wanneer je gegeten/gedronken had moest je je tanden poetsen. Dat leek mij eigenlijk veel te veel, maar een beugel in doen om vieze tanden, kan toch ook niet goed zijn? Hoe vaak mag je eigenlijk poetsen en hoe doe je dat als je je beugel minimaal 22 uur in moet hebben en je ook niet direct na je eten kan poetsen, dan kom je dus nooit op 22 uur. Mag je je beugel nu wel/niet schoonpoetsen met tandpasta. Ik geloof dat ik het hele internet heb doorzocht naar antwoorden en ervaringen, maar hier kon ik toch bar weinig over vinden. Wel prachtige before/after plaatjes en voor en nadelen van Invisalign, maar praktische gebruiksinformatie niet echt. Als je de gebruiksaanwijzing moest geloven dan mocht ik alleen nog maar water drinken.

De eerste dagen heb ik dan ook braaf na iedere maaltijd en tussendoortje mijn tanden gepoetst. Ik at direct minder tussendoortje, dus wie af wil vallen: neem een Invisalign beugel :-)
Thuis kan je natuurlijk ongegeneerd je beugel uit doen, maar hoe doe je dat bij een ander wanneer je koffie of thee krijgt?
Uiteindelijk heeft de mondhygieniste waar ik 5 dagen na de start van mijn beugel een reguliere afspraak had, veel kunnen ophelderen;

  • Zeker niet meer dan 3 x per dag je tandenpoetsen, dit is niet goed voor je glazuur. 
  • Je kan wel je snijvlakken schoon borstelen. 
  • Beter is om tussen door met een fluoride mondwater zonder alcohol je tanden te spoelen, dit kan eventueel ook met water. 
  • Het feit dat je een beugel om je tanden hebt, geeft niet meer kans op gaatjes, want de bacterieen zitten toch al in je mond. 


Hierdoor werd ik wat relaxter. Hoe doe ik het nu?;

  • Nu drink ik koffie en thee met mijn beugel en spoel ik na met water, heel af en toe heb ik zelfs een zacht koekje geprobeerd, maar dit eet niet echt lekker. 
  • Voor een maaltijd verwijder ik braaf mijn beugel. 
  • Ik poets 2 a 3 x per dag en eventueel tussendoor met mondwater. 
  • s'avonds reinig ik mijn beugel met tandpasta  
  • 1x per week leg ik de beugel even in een glas met een Steradent tablet
  • Nu heb ik de beugel bijna 2 weken in en hij ziet er nog keurig uit, dus volgens mij moet dit goed gaan. 

Net voor de start van week 5 ga ik langs bij de ortho, dus zal bovenstaande nog eens navragen.





3 opmerkingen:

  1. Thx voor het delen van jou ervaring. Ik had namelijk hetzelfde, vandaag pas begonnen maar ben blij met jou bevindingen. Groetjes Marietje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor dit verslagje! Ben vandaag begonnen en ik kreeg niet zoveel info mee dus ben hier erg mee geholpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip van witte wijn en groenr thee want je blijft bezig met in en uitdoen.

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers